Saturday, October 3, 2020

Shool Tankeshwar Temple and Vishweshwara Temple in Kashi*काशी विश्वनाथ मन्दिर

Shool Tankeshwar Temple and Vishweshwara Temple in Kashi*काशी विश्वनाथ मन्दिर

SHOOL TANKESHWAR

 

 
According to Kashi Khand, Chapter 69, the place where Lord Shiva wore the skin of Gajasur after slaying the latter, was called Rudra Vasam. (Kindly refer to Krithi Vaseshwar).

Once the Lord, in his form as Krithi Vaseshwar, was sitting alongwith Goddess Uma Devi when Nandi offered his prayers and stated that there were 68 places of worship dedicated to Lord Shiva in this holy place.  Various idols/Shiv Lings have been brought from several other places by Nandi and installed in Kashi.

Shool Tankeshwar


Near Prayag Teerth one can find Shool Tankeshwar Ling.  A devotee who takes bath religiously in Prayag Teerth and worships Shool Tankeshwar,  will attain the benefits equivalent to hundred times the benefits which would have accrued to him, had he taken bath in Prayag (Sangam – Allahabad).

Besides, the devotees will find all round happiness and will attain Moksha.

Here one point is worth mentioning. When river Ganga approached Kashi with a violent force, Lord Shiva threw his Trishul (Trident) hard into the ground, just before the entry point to the South of Kashi. By this action, Ganga had to slow down her force and she agreed to flow gently through Kashi and that she would always remain in Kashi, giving happiness to the residents thereat.  Scientifically speaking, the River Ganga is perennial in Kashi and at some points, even during the dry summer, the depth is over 130 feet.  Accordingly, people believe that Shool Tankeshwar temple is at a point almost 2 Kms. South of Assi.



But according to Kashi Khand, the place has been mentioned in the vicinity of Prayag Teerth, which is almost a part of Dasaswamedh.


Shool Tankeshwar is located at Dasaswamedh Ghat steps. The temple is quite famous, also known as Bada Ling.  Alternatively, they can travel by boat upto Dasaswamedh Ghat and climb the steps.



काशी विश्वनाथ मन्दिर

काशी विश्वनाथ मन्दिर

https://en.wikipedia.org/wiki/Kashi_Vishwanath_Temple


Kashi Vishwanath Temple is one of the most famous Hindu temples dedicated to Lord Shiva. It is located in Vishwanath Gali of Varanasi, Uttar Pradesh, India.

The Temple stands on the western bank of the holy river Ganga, and is one of the twelve Jyotirlingas, the holiest of Shiva Temples.


The main deity is known by the names Shri Vishwanath and Vishweshwara (Vishveshvara) literally meaningLord of the Universe. Varanasi city is also called Kashi in ancient time, and hence the Temple is popularly called as Kashi Vishwanath Temple. The etymology of the name Vishveshvara is Vishva: Universe, Ishvara: lord, one who has dominion.


The Temple has been referred to in Hindu scriptures for a very long time as a central part of worship in the Shaiva Philosophy.

Since 1983, the temple has been managed by the government of Uttar Pradesh. During the religious occasion of Shivratri, Kashi Naresh (King of Kashi) is the chief officiating priest.



काशी विश्वनाथ : जिनके त्रिशूल पर विराजित है वाराणसी नगर

भोलेनाथ के 12 ज्योतिर्लिंगो में से 7वां ज्योतिर्लिंग काशी में विराजमान है। विश्वनाथ को सप्तम ज्योतिर्लिंग कहा गया है। मान्यता है कि काशी नगरी तीनों लोकों में सबसे न्यारी नगरी है। यहां पर शिवजी का त्रिशूल विराजित है। विश्वेश्वर ज्योतिर्लिंग उत्तर प्रदेश के वाराणसी के काशी में स्थित है।

माना जाता है कि भगवान शिव ने इस 'ज्योतिर्लिंग' को स्वयं के निवास से प्रकाशपूर्ण किया है। पृथ्वी पर जितने भी भगवान शिव के स्थान हैं, वे सभी वाराणसी में भी उन्हीं के सान्निध्य में मौजूद हैं। भगवान शिव मंदर पर्वत से काशी आए तभी से उत्तम देवस्थान नदियों, वनों, पर्वतों, तीर्थों तथा द्वीपों आदि सहित काशी पहुंच गए।


काशी विश्वेश्वर लिंग ज्योतिर्लिंग है जिसके दर्शन से मनुष्य परम ज्योति को पा लेता है। सभी लिंगों के पूजन से सारे जन्म में जितना पुण्य मिलता है, उतना केवल एक ही बार श्रद्धापूर्वक किए गए 'विश्वनाथ' के दर्शन-पूजन से मिल जाता है। माना जाता है कि सैकड़ों जन्मों के पुण्य के ही फल से विश्वनाथजी के दर्शन का अवसर मिलता है। मान्यता है कि शिव के त्रिशूल की नोंक पर वाराणसी शहर बसा है।



गंगा नदी के तट पर विद्यमान श्री काशी विश्वनाथ मंदिर में वैसे तो सालभर यहां श्रद्धालुओं द्वारा पूजा-अर्चना के लिए आने का सिलसिला चलता रहता है, लेकिन सावन आते ही इस मोक्षदायिनी मंदिर में देशी-विदेशी श्रद्धालुओं का जैसे सैलाब उमड़ पड़ता है।

विभिन्न धार्मिक ग्रंथों में उपलब्ध जानकारी के मुताबिक यह सिलसिला प्राचीनकाल से चला आ रहा है। इस मंदिर में दर्शन-पूजन के लिए आने वालों में आदिशंकराचार्य, संत एकनाथ, रामकृष्ण परमहंस, स्वामी विवेकानंद, महर्षि स्वामी दयानंद, गोस्वामी तुलसीदास जैसे सैकड़ों महापुरुष शामिल हैं।


वर्ष 1676 ई. में रीवा नरेश महाराजा भावसिंह तथा बीकानेर के राजकुमार सुजानसिंह काशी यात्रा पर आए थे। उन्होंने विश्वेश्वर के निकट ही शिवलिंगों को स्थापित किया।

हिन्दू वास्तुकला की यह अनमोल धरोहर इंदौर की महारानी अहिल्याबाई द्वारा वर्ष 1780 ई. में बनवाई गई थी। मंदिर का निर्माण वर्ष 1780 में भाद्रपद मास कृष्ण पक्ष की अष्टमी को पूर्ण हुआ था। वर्तमान मंदिर का स्वरूप और परिसर आज मूल रूप से वैसे का वैसा ही है, जैसा कि महारानी अहिल्याबाई द्वारा वर्ष 1780 ई. में बनवाया गया होगा। पंजाब के महाराजा रणजीतसिंह ने वर्ष 1853 में 1,000 किलोग्राम शुद्ध सोने से मंदिर के शिखरों को स्वर्ण मंडित किया जिसका स्वरूप आज भी विद्यमान है।


मोक्ष लक्ष्मीविलास मंदिर के ही समान इस मंदिर में 5 मंडप बनाने का प्रयत्न किया गया लेकिन विश्वनाथजी के कोने में होने के कारण पूर्व दिशा में मंडप नहीं बन पाया। यही वजह है कि पूर्व दिशा में मंदिर का विस्तार किया गया है। इस विस्तृत प्रांगण में दोनों ओर शाला मंडप निर्मित हैं। हालांकि उत्तरप्रदेश सरकार द्वारा मंदिर परिसर का विस्तार किया जा रहा है। मंदिर के शिखर पर जहां तक स्वर्णमंडन हुआ है, उसके नीचे के भाग को भी स्वर्णमंडित किए जाने का प्रयत्न वर्तमान मंदिर प्रशासन द्वारा किया जा रहा है।
श्रुति स्मृति इतिहास तथा पुराणादि के अनुसार काशी सकल ब्रह्मांड के देवताओं की निवास स्थली है, जो शिव को अत्यंत प्रिय है। काशी में शिव के अनेकानेक रूप विग्रह, लिंग आदि की पूजा-अर्चना की जाती है।


शिवपुराण के अनुसार काशी में देवाधिदेव विश्वनाथजी का पूजन-अर्चन सर्व पापनाशक, अनंत अभ्युदयकारक, संसाररूपी दावाग्नि से दग्ध जीवरूपी वृक्ष के लिए अमृत तथा भवसागर में पड़े प्राणियों के लिए मोक्षदायक माना जाता है।

ऐसी मान्यता है कि वाराणसी में मनुष्य के देहावसान पर स्वयं महादेव उसे मुक्तिदायक तारक मंत्र का उपदेश करते हैं। पौराणिक मान्यता है कि काशी में लगभग 511 शिवालय प्रतिष्ठित थे। इनमें से 12 स्वयंभू शिवलिंग, 46 देवताओं द्वारा, 47 ऋषियों द्वारा, 7 ग्रहों द्वारा, 40 गणों द्वारा तथा 294 अन्य‍ श्रेष्ठ शिवभक्तों द्वारा स्थापित किए गए हैं।

काशी या वाराणसी भगवान शिव की राजधानी मानी जाती है इसलिए अत्यंत महिमामयी भी है। अविमुक्त क्षेत्र, गौरीमुख, त्रिकंटक विराजित, महाश्मशान तथा आनंद वन प्रभृति नामों से मंडित होकर गूढ़ आध्यात्मिक रहस्यों वाली है।


पौराणिक कथा के अनुसार, भगवान शंकर ने पार्वती जी से विवाह किया और उसके बाद कैलाश पर्वत आकर रहने लगे। पार्वती जी विवाहित होने के बाद भी अपने पिता के घर रह रही थीं जो उन्हें बिल्कुल अच्छा नहीं लग रहा था। उन्होंने एक दिन भगवान शिव से कहा कि आप मुझे अपने घर ले चलिए। आपसे विवाह होने के बाद भी मुझे अपने पिता के घर ही रहना पड़ता है। यहां रहना मुझे अच्छा नहीं लगता है। सभी लड़कियां शादी के बाद अपने पति के घर जाती हैं लेकिन मुझे अपने पिता के घर ही रहना पड़ रहा है।

भगवान शिव ने माता पार्वती की बात को स्वीकारा और उन्हें अपने साथ अपनी पवित्र नगरी काशी ले आए। यहां आकर वो विश्वनाथ-ज्योतिर्लिंग के रूप में स्थापित हो गए। कहते हैं कि इस ज्योतिर्लिंग के दर्शन करने से ही मनुष्य सभी पापों से मुक्त हो जाता है। अगर कोई भक्त प्रतिदिन उनके दर्शन करता है तो उसके योगक्षेम का समस्त भार भगवान शंकर अपने ऊपर ले लेते हैं। ऐसा भक्त शिव शंकर के इस धाम का अधिकारी बन जाता है। साथ ही शिव की कृपा उस पर हमेशा बनी रहती है। मान्यता तो यह भी है कि भगवान विश्वनाथ स्वयं अपने परमभक्त को मरते समय तारक मंत्र सुनाते हैं।

महादेव तारकेश्वर का मंत्रओम स्त्रों तारकेश्वर रुद्राय ममः दारिद्रय नाशय नाशय फट।।




काशी विश्वनाथ की महिमा, यहां जीव के अंतकाल में भगवान शंकर तारक मंत्र का उपदेश करते है

https://en.wikipedia.org/wiki/Tarakeshwara
Tarakeshwara or Tarakeshvara (Sanskrit: तारकेश्वर, Tārakeśvara; Hindi: Tārkeśvar) is a form of the Hindu god Shiva in his role as a psychopomp, a ferryman or deliverer of the soul into freedom from rebirth (moksha).

Temples
Manikarnika Ghat, Benares
Hangal
The temples are connected to the "Taraka", the "ferryboat mantra" or "mantra of the crossing" believed to guide the spirit of the dying to moksha.

One Shivite form of the prayer is Om Sri Rama Jaya Rama Jaya Jaya Rama ("Om, Victory to God with his shakti, victory, victory to God"), supposedly taught by Shiva to his wife Parvati.

Another is Rām-Rāmāya Nama, taught by Yajnavalkya to Bharadvaja in the Ramottaratapaniya Upanishad.


Supposedly, one dying in the temple at Benares hears Shiva himself reciting one of these mantras.




काशी विश्वनाथ की महिमा, यहां जीव के अंतकाल में भगवान शंकर तारक मंत्र का उपदेश करते है
भगवान शंकर स्वयं यहां मृत्यु प्राप्त करने वाले जीव के अंतकाल में तारक मंत्र का उपदेश करते हैं, जिससे जीव को मुक्ति प्राप्त होती है।

मुक्तिदाता विश्वेश्वर ज्योतिर्लिंग

श्री विश्वेश्वर ज्योतिर्लिंग काशी यानी वर्तमान नाम वाराणसी में स्थित है। कहा यह भी जाता है कि वरुणा नदी और अस्सी के मध्य का क्ष्ोत्र काशी है, इसलिए इसका नाम वाराणसी पड़ा है। 

मान्यता है कि भगवान विश्वेश्वर की इस नगरी में मृत्यु होने पर मोक्ष की ही प्राप्ति होती है। मरणकाल में भगवान शंकर उसके कान में तारक मंत्र का उपदेश करते हैं। इस मंत्र के प्रभाव से जीव सहज ही भवसागर की बाधाओं को पार का मुक्ति को प्राप्त करता है।


मान्यता है कि भगवान विष्णु ने इसी स्थान पर सृष्टि की कामना से भगवान शंकर को तप करके प्रसन्न किया था। मत्स्यपुराण में काशी की महिमा का बखान करते हुए कहा गया है कि जप, ध्यान, ज्ञान रहित और दुखी मनुष्य के लिए एकमात्र काशी में परमगति सुलभ है। शास्त्रों का यहां तक उल्लेख किया गया है कि विषयों में आसक्त, अधर्म निरत व्यक्ति भी यदि इस काशी क्ष्ोत्र में मृत्यु को प्राप्त करता है तो उसे पुन: संसार बंधन में नहीं आना पड़ता है। श्री विश्वेश्वर की नगरी में दशश्वमेध, लोलार्क, केशव, बिन्दुमाधव और मणिकर्णिका ये पांच तीर्थ हैं। इसलिए इसे अविमुक्त क्ष्ोत्र माना जाता है। इस पावन नगरी के दक्षिण में केदारखंड, उत्तर की तरह ऊॅँ कारखंड और मध्य में विश्वेश्वरखंड है। शास्त्रों यह भी उल्लेख किया गया है कि जो यहां प्रतिदिन दर्शन पूजन करता है, उसके सभी योगक्षेम के समस्त भार भूतभावन भगवान शंकर अपने ऊपर ले लेते हैं और वह परमधाम का अधिकारी बन जाता है।


Sapta Rishi Aarti
The Sapta Rishi Aarti is an ancient ritual dating back to more than 750 years. The seven Shastri/Pandit/Purohit each belonging to a different Gotra perform the Aarti simultaneously. It is believed that every evening, the Saptarishis (the seven great sages) come to perform Aarti to the deity, and hence this puja is conducted every evening at 7 pm.


The Saptarishi (from Sanskrit: सप्तर्षि (saptarī), a Sanskrit dvigu meaning "seven sages") are the seven rishis in ancient India, who are extolled at many places in the Vedas and other Hindu literature. The Vedic Samhitas never enumerate these rishis by name, though later Vedic texts such as the Brahmanas and Upanisads do so. They are regarded in the Vedas as the patriarchs of the Vedic religion.

The earliest list of the Seven Rishis is given by Jaiminiya Brahmana 2.218-221: Agastya, Atri, Bhardwaja, Gautam, Jamadagni, Vashistha and Vishvamitra followed by Brihadaranyaka Upanisad 2.2.6 with a slightly different list: Atri, Bharadvaja, Gautama, Jamadagni, Kashyapa, Vashistha and Vishwamitra. The late Gopatha Brahmana 1.2.8 has Vashistha, Vishvamitra, Jamadagni, Gautama, Bharadvaja, Gungu, Agastya, Bhrigu and Kashyapa.

In post-Vedic texts, different lists appear; some of these rishis were recognized as the 'mind-born sons' (Sanskrit: मनस पुत्र, manasputra) of Brahma, the representation of the Supreme Being as Creator. Other representations are Mahesh or Shiva as the Destroyer and Vishnu as the Preserver. 

Since these seven rishis were also among the primary seven rishis, who were considered to be the ancestors of the Gotras of Brahmins, the birth of these rishis was mythicized.

In ancient Indian astronomy, the asterism of the Big Dipper (part of the constellation of Ursa Major) is called saptarishi, with the seven stars representing seven rishis, namely "Vashistha", "Marichi", "Pulastya", "Pulaha", "Atri", "Angiras" and "Kratu". There is another star slightly visible within it, known as "Arundhati". Arundhati is the wife of Vashistha. Vashishtha and Arundhati together form the Mizar double.



In traditional Hindu astronomy, seven stars of Ursa Major are identified with the names of Saptarshis.
The fact that the two front stars of the constellations point to the pole star is explained as the boon given to the boy sage Dhruva by Lord Vishnu.

The names of the current Saptarshis are: Kashyapa, Atri, Vasistha, Vishvamitra, Gautama Maharishi, Jamadagni and Bharadvaja.

The Saptarishis keep changing for every Manvantara. As per Hindu Shastras, there are four yugas: Satya Yuga, Treta Yuga, Dvapara Yuga and Kali Yuga. We are currently in Kali Yuga since 3102 BCE for 432,000 years. Dvapara, Treta and Satya last two, three and four times as long as Kali Yuga, respectively. The four yugas together make one Chatur Yuga, which lasts for 4,320,000 years.

The Aṣṭādhyāyī is the central part of Pāini's grammar, and by far the most complex. The Ashtadhyayi is one of the oldest linguistic and grammar text and of Sanskrit surviving in its entirety, and Pāini refers to older texts and authors such as the Unadisutra, Dhatupatha, and Ganapatha some of which have only survived in part. It complements the Vedic ancillary sciences such as the Niruktas, Nighantus, and Shiksha.

 Regarded as extremely compact without sacrificing completeness, it would become the model for later specialist technical texts or sutras.

The Aṣṭādhyāyī was not the first description of Sanskrit grammar, but it is the earliest that has survived in full. The Aṣṭādhyāyī became the foundation of Vyākaraa, a Vedanga.

The Aṣṭādhyāyī consists of 3,959 sutras or "aphoristic threads" in eight chapters, which are each subdivided into four sections or padas (pādā). This text attracted a famous and one of the most ancient Bhasya (commentary) called the Mahabhasya.
 अष्टाध्यायी 



Varāhamihira

Varāhamihira (c. 505 - c. 587),also called Varāha or Mihira, was a Hindu astronomer and polymath who lived in UJJAYINI (Madhya Pradesh, India). He was born in the Avanti region, roughly corresponding to modern-day Malwa (part of Madhya Pradesh, India), to Adityadasa.

According to one of his own works, he was educated at Kapitthaka. The Indian tradition believes him to be one of the "Nine Jewels" (Navaratnas) of the court of ruler Yashodharman Vikramaditya of Malwa.



Pancha-Siddhantika

Varahamihira's main work is the book Pañcasiddhāntikā ("[Treatise] on the Five [Astronomical] Canons") dated ca. 575 CE, which gives us information about older Indian texts which are now lost. The work is a treatise on mathematical astronomy and it summarises five earlier astronomical treatises by five authors, namely the Surya Siddhanta, Romaka Siddhanta, Paulisa Siddhanta, Vasishtha Siddhanta and Paitamaha Siddhanta. It is a compendium of Vedanga Jyotisha as well as Hellenistic astronomy (including Greek, Egyptian and Roman elements).[a] Varahamihira was the first one to mention that the ayanamsa, or the shifting of the equinox is 50.32 seconds.

They [the Indians] have 5 Siddhāntas:

Sūrya-Siddhānta, the siddhānta of the Sun, thought to be composed by Lāadeva, but actually composed by Mayasura also known as Mamuni Mayan as stated in the text itself.

Vasishtha-siddhānta, so called from one of the stars of the Great Bear, composed by Vishnucandra,

Paulisa-siddhānta, so called from Paulisa, the Greek, from the city of Saintra, which is supposed to be Alexandria, composed by Paulisa.

Romaka-siddhānta, so called from the Rūm, ie. the subjects of the Roman Empire, composed by Śrīshea.

Paitahama-siddhānta.

Another important contribution of Varahamihira is the encyclopedic Brihat-Samhita. Although the book is mostly about divination, it also includes a wide range of subjects other than divination. It covers wide-ranging subjects of human interest, including astronomy, planetary movements, eclipses, rainfall, clouds, architecture, growth of crops, manufacture of perfume, matrimony, domestic relations, gems, pearls, and rituals. The volume expounds on gemstone evaluation criterion found in the Garuda Purana, and elaborates on the sacred Nine Pearls from the same text. It contains 106 chapters and is known as the "great compilation".
 

Hora shastra or Brihadjathaka is a most acclaimed astrological work by Mihira. It is mostly in code language. More than a dozen commentaries have been written for this work. The Kerala School of Astrology is mainly based on Brihadjathaka.

His son Prithuyasas also contributed to Hindu astrology; his book Hora Sara is a famous book on horoscopy. Khana (also named Lilavati elsewhere), the medieval Bengali poet astrologer, is believed to be the daughter-in-law of Varahamihira.




https://en.wikipedia.org/wiki/Kashyapa
https://en.wikipedia.org/wiki/Brihadaranyaka_Upanishad

https://en.wikipedia.org/wiki/Atri
https://en.wikipedia.org/wiki/Rigveda
https://en.wikipedia.org/wiki/Puranas

https://en.wikipedia.org/wiki/Vasishtha

https://en.wikipedia.org/wiki/Vishvamitra

https://en.wikipedia.org/wiki/Gautama_Maharishi

https://en.wikipedia.org/wiki/Jamadagni

https://en.wikipedia.org/wiki/Bharadwaja

https://en.wikipedia.org/wiki/Adi_Shankara

https://en.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta

The ancient and medieval texts of Advaita Vedānta and other schools of Hindu philosophy discuss Pramana (epistemology). The theory of Pramana discusses questions like how correct knowledge can be acquired; how one knows, how one doesn't; and to what extent knowledge pertinent about someone or something can be acquired.
Advaita Vedānta, accepts the following six kinds of pramāas:

Pratyaka (प्रत्यकषाय) – perception
Anumāa (अनुमान) – inference
Upamāa (उपमान) – comparison, analogy
Arthāpatti (अर्थापत्ति) – postulation, derivation from circumstances
Anupalabdi (अनुपलब्धि) – non-perception, negative/cognitive proof
Śabda (शब्द) – relying on word, testimony of past or present reliable experts


Maharishi Bhrigu (Sanskrit: Bhgu) was one of the seven great sages, the Saptarshis, one of the many Prajapatis (the facilitators of Creation) created by Brahma and Bhargava Community moola rishi. The first compiler of predictive astrology, and also the author of Bhrigu Samhita, the astrological (Jyotish) classic, Bhrigu is considered a Manasa Putra ("mind-born-son") of Brahma. The adjectival form of the name, Bhargava, is used to refer to the descendants and the school of Bhrigu. According to Manusmriti, Bhrigu was a compatriot of and lived during the time of Manu, the Hindu progenitor of humanity.


https://en.wikipedia.org/wiki/Shiva_Sutras_of_Vasugupta

https://en.wikipedia.org/wiki/Vasugupta

https://en.wikipedia.org/wiki/Shiva_Sutras

The Shiva Sutras (Śivasūtrāi) or Māheśvara Sūtrāi are fourteen verses that organize the phonemes of Sanskrit as referred to in the Aṣṭādhyāyī of Pāini, the foundational text of Sanskrit grammar.


Within the tradition they are known as the Akarasamāmnāya, "recitation of phonemes," but they are popularly known as the Shiva Sutras because they are said to have been revealed to Pāini by Shiva. They were either composed by Pāini to accompany his Aṣṭādhyāyī or predate him. The latter is less plausible, but the practice of encoding complex rules in short, mnemonic verses is typical of the sutra style.

https://www.youtube.com/channel/UCh7r8sc97Tzf1mV2TqNZm2A/videos

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