Monday, December 7, 2020

Kaalbhairav Jayanti and Puja*काल भैरव मंत्र

 Kaalbhairav Jayanti and Puja*काल भैरव मंत्र
 

 

 
 

https://www.drikpanchang.com/festivals/kalabhairav/kalabhairav-jayanti-date-time.html?year=2020

Kaalbhairav Jayanti

7th

December 2020

Monday / सोमवार

 

हिन्दू पंचांग के अनुसार, मार्गशीर्ष माह में कृष्ण पक्ष की अष्टमी तिथि को काल भैरव जयंती मनायी जाती है। धार्मिक मान्यता है कि इस दिन भगवान शिव के रौद्र रूप काल भैरव जी का अवतरण हुआ था।

इस दिन मध्यरात्रि में भैरव जी के जन्म की मान्यता है। महाकाल की नगरी में भैरव पूजन की विशेष मान्यता है।


काल भैरव की पूजा विधि:-

 

सुबह उठकर जल्दी स्नान करें।

इस दिन काले कपड़े धारण करें।

भगवान काल भैरव की पूजा करें।

आसन पर काला कपड़ा बिछाएं।

पूजा में अक्षत, चंदन, काले तिल, काली उड़द, काले कपड़े, धतुरे के फूल का प्रयोग करें।

काल भैरव भगवान को नीले फूल अर्पित करना चाहिए।

पूजा करते समय काल भैरव मंत्र और आरती भी पढ़नी चाहिए।

 

काल भैरव मंत्र

अतिक्रूर महाकाय कल्पान्त दहनोपम्,

भैरव नमस्तुभ्यं अनुज्ञा दातुमर्हसि!!

 

काल भैरव (Kaal Bhairav) को प्रशन्न करने के मंत्र

 

अतिक्रूर महाकाय कल्पान्त दहनोपम्, भैरव नमस्तुभ्यं अनुज्ञा दातुमर्हसि!!

ॐ कालभैरवाय नम:। ॐ भयहरणं च भैरव:। ॐ ह्रीं बं बटुकाय आपदुद्धारणाय कुरूकुरू बटुकाय ह्रीं। ॐ भ्रं कालभैरवाय फट्।

 

काल भैरव आरती

जय भैरव देवा, प्रभु जय भैंरव देवा।

जय काली और गौरा देवी कृत सेवा।।

तुम्हीं पाप उद्धारक दुख सिंधु तारक।

भक्तों के सुख कारक भीषण वपु धारक।।

वाहन शवन विराजत कर त्रिशूल धारी।

महिमा अमिट तुम्हारी जय जय भयकारी।।

तुम बिन देवा सेवा सफल नहीं होंवे।

चौमुख दीपक दर्शन दुख सगरे खोंवे।।

तेल चटकि दधि मिश्रित भाषावलि तेरी।

कृपा करिए भैरव करिए नहीं देरी।।

पांव घुंघरू बाजत अरु डमरू डमकावत।।

बटुकनाथ बन बालक जन मन हर्षावत।।

बटुकनाथ जी की आरती जो कोई नर गावें।

कहें धरणीधर नर मनवांछित फल पावें।।

 https://en.wikipedia.org/wiki/Kal_Bhairav_temple,_Ujjain


भैरव जयंती पर करें ये उपाय :-

भैरव अष्टमी के दिन 21 बिल्वपत्रों पर चंदन से 'ॐ नम: शिवाय' लिखकर शिवलिंग पर चढ़ाएं।

भगवान भैरव को प्रसन्न करने के लिए काले कुत्ते को मीठी रोटी खिलाएं।

भैरव देव के मंदिर में जाकर सिंदूर, सरसों का तेल, नारियल, चना, चिरौंजी, पुए और जलेबी चढ़ाकर भक्ति भाव से पूजन करें।

 

जाता है.कालाष्टमी के दिन भगवान भैरव की पूजा अर्चना करने से व्यक्ति भयमुक्त होता है और उसके जीवन की कई परेशानियां दूर हो जाती है.मान्यता यह भी है कि इस दिन भगवान भैरव की पूजा करने से रोगों से भी मुक्ति मिलती है.

 

हमारे पौराणिक ग्रंथों के अनुसार काल भैरव का अवतरण बुरी शक्तियों के नाश के लिए हुआ था.काल भैरव को भगवान शिव का ही अवतार माना जाता है.एक कथा के अनुसार एक बार ब्रह्मा, विष्णु और महेश में बहस हो गई और बातों-बातों में भगवान ब्रह्मा ने शिवजी की निंदा कर दी, जिसके चलते भगवान शिव के रौद्र रूप काल भैरव की उत्पत्ति हुई.ऐसा माना जाता है कि अपने जिस मुख से ब्रह्मा जी ने भगवान शिव की निंदा की थी उस सिर को काल भैरव ने काट डाला.इसके बाद भगवान शिव ने ब्रह्मा हत्या के पाप से मुक्ति के लिए काल भैरव को पृथ्वी लोक में भेजा और उनसे कहा कि अपने हाथ में ब्रह्मा जी के सिर को ले जाओ और जहां भी यह गिरेगा वहीं पर तुम्हारे सारे पापों का नाश हो जाएगा.माना जाता है कि उनका सिर काशी में गिरा था.आज भी हिंदू धर्म में आस्था रखने वाले लोग जब भी काशी जाते हैं तो काशी विश्वनाथ के दर्शनों के साथ-साथ वहां काल भैरव के दर्शन भी करते हैं.काल भैरव का आशीर्वाद पाकर कई कष्टों से मुक्ति मिलती है.

 


Kalashtami is an auspicious day to worship Lord Kala Bhairava, a manifestation of Lord Shiva. It is observed during Ashtami Thithi of Krishna paksha every month. By invoking Swarna Akarshana Bhairava, the ultimate god of wealth and also a form of Kala Bhairava on this day, one is blessed with abundance of wealth, prosperity, comforts and success and also the lord removes sufferings, negative influences and pain from an individual’s life.

Kalabhairav Jayanti is a Hindu festival dedicated to Lord Kaal Bhairav, the fearsome form of Lord Shiva. The festival celebrates the birth anniversary of Kala Bhairav, the Hindu God of Time. Kalabhairav Jayanti is observed on the Ashtami Tithi, Krishna Paksha in the Hindu month of Margashirsha (as per Purnimant calendar) and Kartik (as per Amavasyant calendar).

 


This day is considered to be more auspicious when it falls on a Tuesday or Sunday as these days are dedicated to Lord Kala Bhairav.

 

Kalabhairav Jayanti also known as 'Mahakaal Bhairavashtami' or 'Kala Bhairav Ashtami.'

 

As Lord Kala Bhairav rides on a dog, in some regions dogs are also fed with milk and sweets on this day. Worshipping Lord Kala Bhairav on this day bestows good health and success.

 


Kaal Bhairava Story

Kalabhairav Jayanti possesses immense significance and importance for the followers of Lord Kala Bhairav and Lord Shiva. Lord Kalabhairava is considered as the fearful incarnation of Lord Shiva. As per the scriptures and Hindu Mythology, at the instance when Lord Mahesh, Lord Vishnu, and Lord Brahma were having a discussion regarding their supremacy and power, Lord Shiva got furious due to some remarks passed by the deity Brahma. As a result, Lord Kalabhairava appeared from the forehead of Lord Shiva and in anger severed one head out of the five heads of Lord Brahma.

 

Lord Kalabhairava rides on a dog and also holds a rod in order to punish the one who performs sinful acts. The devotees worship and offer prayers to Lord Kalabhairava on the auspicious eve of Kalabhairav Jayanti to get bestowed with success and good health as well as to get rid of all the past and present sins. It is also believed that, by worshipping Lord Kalabhairava, the devotees eliminate all their ‘Shani’ and ‘Rahu’ doshas.

 


Kala Bhairav Siddhi Mantra

"Hrim batukaya apadudharanaya kuru kuru batukaya hrim."

"Om hreem vam vatukarasa Apaduddharaka vatukaaya hreem"

"Om Hraam Hreem Hroom Hrime Hroum Ksham Kshetrapaalaaya Kaala Bhairavaaya Namaha"

 

 

इस अवसर पर उज्जैन की अष्टभैरव यात्रा का विशेष महत्व माना गया है। स्कंद पुराण के अवंति खंड के अंतर्गत उज्जैन में अष्ट महाभैरव का उल्लेख मिलता है। भैरव जयंती पर अष्ट महाभैरव की यात्रा तथा दर्शन पूजन से मनोवांछित फल की प्राप्ति तथा भय से मुक्ति मिलती है। भैरव तंत्र का कथन है कि जो भय से मुक्ति दिलाए वह भैरव है।
 
क्या है भैरव का मूल स्थान :- श्मशान तथा उसके आसपास का एकांत जंगल ही भैरव का मूल स्थान है। संपूर्ण भारत में मात्र उज्जैन ही एक ऐसा स्थल है, जहां ओखलेश्वर तथा चक्रतीर्थ श्मशान हैं। अष्ट महाभैरव इन्हीं स्थानों पर विराजमान है।
भैरव-साधना से पीड़ामुक्ति:-
शनि, राहु, केतु तथा मंगल ग्रह से जो जातक पीड़ित हैं, उन्हें भैरव की साधना अवश्य ही करनी चाहिए। अगर जन्मपत्रिका में मारकेश ग्रहों के रूप में यदि उक्त चारों ग्रहों में से किसी एक का भी प्रभाव दिखाई देता हो तो भैरव जी का पंचोपचार पूजन जरूर करवाना चाहिए। भैरव के जाप, पठनात्मक एवं हवनात्मक अनुष्ठान मृत्युतुल्य कष्ट को समाप्त कर देते हैं।
उज्जैन में विराजित हैं अष्ट भैरव :- स्कंद पुराण की मान्यता अनुसार उज्जैन में अष्ट भैरव कई स्थानों पर विराजमान है। जानिए कहां-कहां है उनका स्थान :-
 
* भैरवगढ़ में काल भैरव,
 
* दंडपाणी भैरव,
 
* रामघाट पर आनंद भैरव,
 
* ओखलेश्वर श्मशान में विक्रांत भैरव,
 
* चक्रतीर्थ श्मशान में बम-बटुक भैरव,
 
* गढ़कालिका के समीप काला-गौरा भैरव मंदिर,
* कालिदास उद्यान में चक्रपाणी भैरव,
 
* सिंहपुरी में आताल-पाताल।
 
 

Bhairava (Maha Kala Bhairava) (Sanskrit: भैरव, lit. frightful) is a Shaivite deity worshiped by Hindus. In Shaivism, he is a fierce manifestation of Shiva associated with annihilation

 

In Trika system Bhairava represents Supreme Reality, synonymous to Para Brahman. Generally in Hinduism, Bhairava is also called Dandapani (as he holds a rod or Danda to punish sinners) and Swaswa meaning "whose vehicle is a dog".

 

 In Vajrayana Buddhism, he is considered a fierce emanation of boddhisatva Mañjuśrī and also called Heruka, Vajrabhairava and Yamantaka.

 

He is worshiped throughout India, Nepal and Sri Lanka as well as in Tibetan Buddhism. Tamilnadu has the largest number of Kala Bhairava temples in India.

 

The Puranas also give a version of Bhairava. In this version there was a war between gods and demons. To eradicate the demons, Shiva created Kala Bhairava from whom Aṣṭāṅga Bhairavas were created. These Ashta Bhairavas married Ashta Matrikas. These Ashta Bhairavas and Ashta Matrikas have dreadful forms. From these Ashta Bhairavas and Ashta Matrikas, 64 Bhairavas and 64 Yoginis were created.
 
Normally in Shiva temples, idols of Bhairava are situated in the north, facing southern direction. He is also called Kṣhetrapāla. He appears in a standing position with four hands. His weapons are drum, pāśa (noose), trident and skull. In some forms of Bhairava, there are more than four hands. He appears without dress and with a dog. His weapons, the dog, protruding teeth, terrifying looks, and a garland with red flowers all give him a frightening appearance.
 
In all Shiva temples, regular puja (reverence) rituals begin with Surya and end with Bhairava. Devotees offer what is understood to be favored by Bhairava: a ghee bath (abhiṣeka), red flowers, ghee lamp, unbroken coconut, honey, boiled food, fibrous fruits etc. If a Bhairava idol is facing west, it is good; facing south is moderate; facing east is not good. The right time to pray to Bhairavi is midnight. AT midnight it is said that Bhairava and his consort Bhairavi will give darśana (appearance) to their devotees. The most appropriate time is a Friday midnight. There are eight types of flowers and leaves used in archana (अर्चन) to Bhairava.
 
In Kashmir Shaivism, Bhairava is the ultimate form of manifestation or pure "I" consciousness.
One of his forms is called Svarṇākarṣṇa Bhairava ; In this form, he has red or blue complexion and is clothed in golden dress. He has the moon over his head. He has four hands, one of which he holds a golden vessel. He gives wealth and prosperity. Performing pūja on Tuesdays gives quick results. In some of the ancient texts he is said to have thirty two hands, the shape of a bird, golden complexion, terrible teeth, and a human form above the hip. Worshipping him destroys enemies.
 
Some forms of Bhairava are guardians of the eight cardinal points. There are 64 Bhairavas. These 64 Bhairavas are grouped under eight categories and each category is headed by one major Bhairava. The major eight Bhairavas are called Aṣṭāṅga Bhairavas. The Ashta Bhairavas control the eight directions of this universe. Each Bhairava has seven sub Bhairavas under him, totaling 64 Bhairavas. All of the Bhairavas are ruled and controlled by Maha Kala Bhairava otherwise known as Kala Bhairava, who is the supreme ruler of time of this universe as per some Śaiva tantric scriptures (āgamas). Bhairavi is the consort of Kala Bhairava. The eight Bhairavas are said to represent five elements viz. ākāś, air, fire, water and earth and the other three being sun, moon and ātman. Each of the eight Bhairavas are different in appearance, have different weapons, different vāhanas (vehicles) and they bless their devotees with eight types of wealth representing Ashta Lakshmis. Continuous worship of Bhairava leads the worshiper to a true Guru. There are separate mantras to all the eight Bhairavas.
 

Bhairava is also called upon as protector, as he guards the eight directions of the universe. In Shiva temples, when the temple is closed, the keys are placed before Bhairava. Bhairava is also described as the protector of women. He is described as the protector of the timid and in general women who are timid in nature.
 
It is generally believed that worshiping Bhairava gives prosperity, success and good progeny, prevents premature death and gives solution to debts and liabilities. Different forms of Bhairava evolve only from Śiva, who is called the Mahā Bhairava.
 
 
 

Tripur Bhairavi is a Hindu goddess associated with the Mahāvidyas. She is the consort of Tripurantak Mahadev.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shiva

The name Bhairavi means "Terror" or "awe-inspiring". She is the Fifth of ten Mahāvidyas. She is also called Tripurabhairavi. "Tri" means three, "Pura" means fortress, castle, city, town, etc. Tripura convey three different stages of consciousness i.e active, dream and deep sleep. She is in the form of all triads and once these triads are transcended, the Brahman is attained. In other words, once we have her grace, we can realize Shiva consciousness. Hence She is called Tripurabhairavi.

 

Her dhyana shloka in the Devi Mahatmya describes her form. She is seated on a lotus with four hands, one with a book, one with rosary beads, one with abhaya mudra and another with varada mundra. She wears red garments and wears a garland of severed heads around her neck. She has three eyes and her head is adorned with a crescent moon. In another form she is carrying a sword and a cup containing blood and other two hands showing abhaya and varada mudras. She is also depicted as sitting on Shiva, which is more predominant in tantric worship. She is also depicted as a queen, closely resembling Rajarajeswari.

 

Tripurabhairavī is set to be residing in muladhara chakra. Her mantra consists of three letters and they all form an inverted triangle in the centre of muladhara chakra. She is the creator in muladhara chakra in the form of kamarupa, which consists of three dots forming an inverted triangle, from which all triads are born, which ultimately leads to the creation of this universe.

 The innermost triangle of muladhara chakra is known as kamarupa. The three points of triangle have three bijaksara's (sacred letters) and the three bijaksara's connected to each other by the sides of the triangle and each of these sides represent iccha sakthi, jnana sakthi and kriya sakti or the Divine will, Divine knowledge and Divine action. Tripura Sundari and Tripura Bhairavi are closely associated but different. Tripura Bhairavi is posited as the latent energy whereas Tripura Sundarī who causes this latent energy to actualize and moves this energy upwards towards higher chakra's till Sahasrara Chakra.

 

Bhairavi controls the changes taking place in the universe. The Mahavidyas represent the role of Adiparasakthi in the world, Tripura Sundari represents creation, Bhuvaneshwari symbolizes the sustainability of the created universe and Kamala represents prosperity and evolution. The other Mahāvidyas display the various processes that take place during the period of the universe. In this continuous cycle of creation and destruction, Bhairavi represents knowledge and civilization, she symbolizes the modifications of universe by mankind, the progress of humans and detailed studies.
Bhairavi is also a title for a female adept in Kundalini, Tantra. A yogini is a student of Tantra or an aspirant. A Bhairavi is one who has succeeded.
 
Bhairavi is the consort of Bhairava according to the Puranas and Tantras.
 
She is also called as Shubhankari, which means that she is the doer of auspicious deeds to her devotees who are her children, which means she is a good mother. She also favors violence, punishment and bloodshed to those who are irreligious and cruel, which also means that she is the Mother of all violence to them. She is said to be seen as violent and terrible but is a benign Mother to her children.
 
 
 



भैरव चालीसा

दोहा

श्री गणपति गुरु गौरी पद प्रेम सहित धरि माथ।

चालीसा वंदन करो श्री शिव भैरवनाथ॥

 

श्री भैरव संकट हरण मंगल करण कृपाल।

श्याम वरण विकराल वपु लोचन लाल विशाल॥

 

जय जय श्री काली के लाला। जयति जयति काशी- कुतवाला॥

जयति बटुक- भैरव भय हारी। जयति काल- भैरव बलकारी॥

 

जयति नाथ- भैरव विख्याता। जयति सर्व- भैरव सुखदाता॥

भैरव रूप कियो शिव धारण। भव के भार उतारण कारण॥

 

भैरव रव सुनि हवै भय दूरी। सब विधि होय कामना पूरी॥

शेष महेश आदि गुण गायो। काशी- कोतवाल कहलायो॥

 

जटा जूट शिर चंद्र विराजत। बाला मुकुट बिजायठ साजत॥

कटि करधनी घुंघरू बाजत। दर्शन करत सकल भय भाजत॥

 

जीवन दान दास को दीन्ह्यो। कीन्ह्यो कृपा नाथ तब चीन्ह्यो॥

वसि रसना बनि सारद- काली। दीन्ह्यो वर राख्यो मम लाली॥

 

धन्य धन्य भैरव भय भंजन। जय मनरंजन खल दल भंजन॥

कर त्रिशूल डमरू शुचि कोड़ा। कृपा कटाक्ष सुयश नहिं थोडा॥

 

जो भैरव निर्भय गुण गावत। अष्टसिद्धि नव निधि फल पावत॥

रूप विशाल कठिन दुख मोचन। क्रोध कराल लाल दुहुं लोचन॥

अगणित भूत प्रेत संग डोलत। बम बम बम शिव बम बम बोलत॥

 

रुद्रकाय काली के लाला। महा कालहू के हो काला॥

बटुक नाथ हो काल गंभीरा। श्‍वेत रक्त अरु श्याम शरीरा॥

 

करत नीनहूं रूप प्रकाशा। भरत सुभक्तन कहं शुभ आशा॥

रत्‍न जड़ित कंचन सिंहासन। व्याघ्र चर्म शुचि नर्म सुआनन॥

 

तुमहि जाइ काशिहिं जन ध्यावहिं। विश्वनाथ कहं दर्शन पावहिं॥

जय प्रभु संहारक सुनन्द जय। जय उन्नत हर उमा नन्द जय॥

 

भीम त्रिलोचन स्वान साथ जय। वैजनाथ श्री जगतनाथ जय॥

महा भीम भीषण शरीर जय। रुद्र त्रयम्बक धीर वीर जय॥

 

अश्‍वनाथ जय प्रेतनाथ जय। स्वानारुढ़ सयचंद्र नाथ जय॥

निमिष दिगंबर चक्रनाथ जय। गहत अनाथन नाथ हाथ जय॥

 

त्रेशलेश भूतेश चंद्र जय। क्रोध वत्स अमरेश नन्द जय॥

श्री वामन नकुलेश चण्ड जय। कृत्याऊ कीरति प्रचण्ड जय॥

 

रुद्र बटुक क्रोधेश कालधर। चक्र तुण्ड दश पाणिव्याल धर॥

करि मद पान शम्भु गुणगावत। चौंसठ योगिन संग नचावत॥

 

करत कृपा जन पर बहु ढंगा। काशी कोतवाल अड़बंगा॥

देयं काल भैरव जब सोटा। नसै पाप मोटा से मोटा॥

 

जनकर निर्मल होय शरीरा। मिटै सकल संकट भव पीरा॥

श्री भैरव भूतों के राजा। बाधा हरत करत शुभ काजा॥

 

ऐलादी के दुख निवारयो। सदा कृपाकरि काज सम्हारयो॥

सुन्दर दास सहित अनुरागा। श्री दुर्वासा निकट प्रयागा॥

 

श्री भैरव जी की जय लेख्यो। सकल कामना पूरण देख्यो॥

 

दोहा

 

जय जय जय भैरव बटुक स्वामी संकट टार।

कृपा दास पर कीजिए शंकर के अवतार॥

 


Shree Kaal Bhairav Chalisa English

 

ll DOHA ll

 

Shri ganapati, guru, gauri pada,

prema sahita dhari maatha.

 

Chalisa vandana karaun,

shri shiva bhairavanaatha.

 

Shri bhairava sankata harana,

mangala karana kripaala.

 

Shyaama varana vikaraala vapu,

lochana laala vishaala.

 

Bhairav Chalisa In English

Jaya jaya shri kaali ke laalaa,

jayati jayati kaashii- kutavaalaa.

 

Jayati ‘batuka- bhairava’ bhaya haarii,

jayati ‘kaala- bhairava’ balakaarii.

 

Jayati ‘naatha- bhairava’ vikhyaataa,

jayati ‘sarva- bhairava’ sukhadaataa.

 

Bhairava ruupa kiyo shiva dhaarana,

bhava ke bhaara utaarana kaarana.

 

Bhairava rava suni hvai bhaya duurii,

saba vidhi hoya kaamanaa puurii.

 

Shesha mahesha aadi guna gaayo,

kaashii- kotavaala kahalaayo.

 

Jataa juuta shira chandra viraajata,

baalaa, mukuta, bijaayatha saajata.

 

Kati karadhanii ghuungharuu baajata,

darshana karata sakala bhaya bhaajata.

 

Jiivana daana daasa ko diinhyo,

kiinhyo kripaa naatha taba chiinhyo.

 

Vasi rasanaa bani saarada- kaalii,

diinhyo vara raakhyo mama laalii.

 

Dhanya dhanya bhairava bhaya bhanjana,

jana manaranjana khala dala bhanjana.

 

Kara trishula damaruu shuchi kodaa,

kripaa kataaksha suyasha nahin thodaa.

 

Jo bhairava nirbhaya guna gaavata,

ashtasiddhi nava nidhi phala paavata.

 

Ruupa vishaala kathina dukha mochana,

krodha karaala laala duhun lochana.

 

Aginat bhuta preta sanga dolat,

bam bam bam shiva bam bam bolat.

 

Rudrakaaya kaalii ke laalaa,

mahaa kaalahuu ke ho kaalaa.

 

Batuka naatha ho kaala ganbhiiraa,

shveta, rakta aru shyaama shariiraa.

 

Karata tinhun rupa prakaashaa,

bharata subhaktana kahan shubha aashaa.

 

Ratna jadita kanchana sinhaasana,

vyaaghra charma shuchi narma suaanana.

 

Tumahi jaai kaashihin jana dhyaavahin,

ishvanaatha kahan darshana paavahin.

 

Jaya prabhu sanhaaraka sunanda jaya,

jaya unnata hara umaa nanda jaya.

 

Bhiima trilochana svaana saatha jaya,

vaijanaatha shri jagatanaatha jaya.

 

Mahaa bhiima bhiishana shariira jaya,

rudra trayambaka dhiira viira jaya.

 

Ashvanaatha jaya pretanaatha jaya,

svaanaarudha sayachandra maatha jaya

 

Nimisha digambara chakranaatha jaya,

gahata anaathana naatha haatha jaya.

 

Treshalesha bhuutesha chandra jaya,

krodha vatsa amaresha nanda jaya.

 

Shri vaamana nakulesha chanda jaya,

krityaau kiirati prachanda jaya.

 

Rudra batuka krodhesha kaaladhara,

chakra tunda dasha paanivyaala dhara .

 

Kari mada paana shambhu gunagaavata,

chaunsatha yogina sanga nachaavata.

 

Karata kripaa jana para bahu dhangaa,

kaashii kotavaala adabangaa.

 

Deyan kaala bhairava jaba sotaa,

nasai paapa motaa se motaa.

 

Janakara nirmala hoya shariiraa,

mitai sakala sankata bhava piiraa.

 

Shri bhairava bhuutonke raajaa,

baadhaa harata karata shubha kaajaa.

 

Ailaadii ke duhkha nivaarayo,

sadaa kripaakari kaaja samhaarayo .

 

Sundara daasa sahita anuraagaa,

shri durvaasaa nikata prayaagaa.

 

“Shri bhairava jii kii jaya” lekhyo,

sakala kaamanaa puurana dekhyo.

 

ll DOHA ll

Jai Jai Jai Bhairav Batuka Swami Sankat Taar,

Kripa Daas par kijiye Shankar ke Avataar,

 

Jo yeh Chalisa Pare prem sahit shat baar,

us ghar sarvanand ho,vaibhav baare apaar.

Jai sri Bhairavaye Namah!

 


काल भैरव स्तुति || Kaal Bhairav Stuti || Bhairav Stuti


यं यं यं यक्षरूपं दशदिशिविदितं भूमिकम्पायमानं

सं सं संहारमूर्तिं शिरमुकुटजटाशेखरं चन्द्रबिम्बम्।।

 

दं दं दं दीर्घकायं विकृतनखमुखं चोर्ध्वरोमं करालं

पं पं पं पापनाशं प्रणमत सततं भैरवं क्षेत्रपालम् ।। १ ।।

 

रं रं रं रक्तवर्णं कटिकटिततनुं तीक्ष्णदंष्ट्राकरालं

घं घं घं घोषघोषं घ घ घ घ घटितं घर्घरं घोरनादम्।।

 

कं कं कं कालपाशं धृकधृकधृकितं ज्वालितं कामदेहं

तं तं तं दिव्यदेहं प्रणमत सततं भैरवं क्षेत्रपालम् ।। २ ।।

 

लं लं लं लं वदन्तं ल ल ल ल ललितं दीर्घजिह्वाकरालं

धुं धुं धुं धूम्रवर्णं स्फुटविकटमुखं भास्करं भीमरूपम्।।

 

रुं रुं रुं रुण्डमालं रवितमनियतं ताम्रनेत्रं करालं

नं नं नं नग्नभूषं प्रणमत सततं भैरवं क्षेत्रपालम् ।। ३ ।।

 

वं वं वं वायुवेगं नतजनसदयं ब्रह्मपारं परं तं

खं खं खं खड्गहस्तं त्रिभुवननिलयं भास्करं भीमरूपम्।।

 

चं चं चं चं चलित्वा चलचलचलितं चालितं भूमिचक्रं

मं मं मं मायिरूपं प्रणमत सततं भैरवं क्षेत्रपालम् ।। ४ ।।

 

शं शं शं शङ्खहस्तं शशिकरधवलं मोक्षसंपूर्णतेजं

मं मं मं मं महान्तं कुलमकुलकुलं मन्त्रगुप्तं सुनित्यम्।।

 

यं यं यं भूतनाथं किलिकिलिकिलितं बालकेलिप्रधानं

अं अं अं अन्तरिक्षं प्रणमत सततं भैरवं क्षेत्रपालम् ।। ५ ।।

 

 

खं खं खं खड्गभेदं विषममृतमयं कालकालं करालं

क्षं क्षं क्षं क्षिप्रवेगं दहदहदहनं तप्तसन्दीप्यमानम्।।

 

हौं हौं हौंकारनादं प्रकटितगहनं गर्जितैर्भूमिकम्पं

बं बं बं बाललीलं प्रणमत सततं भैरवं क्षेत्रपालम् ।। ६ ।।

 

सं सं सं सिद्धियोगं सकलगुणमखं देवदेवं प्रसन्नं

पं पं पं पद्मनाभं हरिहरमयनं चन्द्रसूर्याग्निनेत्रम्।।

 

ऐं ऐं ऐश्वर्यनाथं सततभयहरं पूर्वदेवस्वरूपं

रौं रौं रौं रौद्ररूपं प्रणमत सततं भैरवं क्षेत्रपालम् ।। ७ ।।

 

हं हं हं हंसयानं हपितकलहकं मुक्तयोगाट्टहासं

धं धं धं नेत्ररूपं शिरमुकुटजटाबन्धबन्धाग्रहस्तम्।।

 

टं टं टं टङ्कारनादं त्रिदशलटलटं कामवर्गापहारं

भृं भृं भृं भूतनाथं प्रणमत सततं भैरवं क्षेत्रपालम् ।। ८ ।।

 

इत्येवं कामयुक्तं प्रपठति नियतं भैरवस्याष्टकं यो

निर्विघ्नं दुःखनाशं सुरभयहरणं डाकिनीशाकिनीनाम्।।

 

नश्येद्धिव्याघ्रसर्पौ हुतवहसलिले राज्यशंसस्य शून्यं

सर्वा नश्यन्ति दूरं विपद इति भृशं चिन्तनात्सर्वसिद्धिम् ।। ९ ।।

 

भैरवस्याष्टकमिदं षण्मासं यः पठेन्नरः।।

स याति परमं स्थानं यत्र देवो महेश्वरः ।। १० ।।
 
 

भैरव स्तुति

 

ॐ जै-जै भैरवबाबा स्वामी जै भैरवबाबा।

 

नमो विश्व भूतेश भुजंगी मंजुल कहलावा

उमानंद अमरेश विमोचन जनपद सिरनावा।

काशी के कृतवाल आपको सकल जगत ध्यावा।

स्वान सवारी बटुकनाथ प्रभु पी मद हर्षावा। ॐ।।

 

रवि के दिन जग भोग लगावे मोदक मन भावा।

भीषण भीम कृपालु त्रिलोचन खप्पर भर खावा।

 

शेखरचंद्र कृपालु शशि प्रभु मस्तक चमकावा।

गल मुण्डन की माला सुशोभित सुन्दर दरसावा। ॐ।।

नमो-नमो आनंद कंद प्रभु लट गत मठ झावा।

कर्ष तुण्ड शिव कपिल त्रयम्बक यश जग में छावा।

 

जो जन तुमसे लगावत संकट नहिं पावा।

छीतरमल जब शरण तुम्हारी आरती प्रभु गावा।

 

ॐ जै-जै भैरवबाबा स्वामी जै भैरवबाबा।

 

 

Shri Kalbhairav Stotra श्री कालभैरव स्तोत्र

 

श्री कालभैरव स्तोत्र

नमो भैरवदेवाय नित्यायानंद मूर्तये ।

विधिशास्त्रांत मार्गाय वेदशास्त्रार्थ दर्शिने ॥ १ ॥

दिगंबराय कालाय नम: खट्वांग धारिणे ॥

विभूतिविल सद्भाल नेत्रायार्धेंदुमोलिने ॥ २ ॥

कुमारप्रभवे तुभ्यं बटुकाय महात्मने ।

नमोsचिंत्य प्रभावाय त्रिशूलायुधधारिणे ॥ ३ ॥

नमः खड्गमहाधार ह्रतत्रैलोक्य भितये ।

पुरितविश्र्व विश्र्वाय विश्र्वपालायते नमः ॥ ४ ॥

भुतावासाय भूताय भूतानां पतये नमः ।

अष्टमूर्ते नमस्तुभ्यं कालकालायते नमः ॥ ५ ॥

कंकाला याति घोराय क्षेत्रपालाय कामिने ।

कलाकाष्ठादिरुपाय कालाय क्षेत्र वासीने ॥ ६ ॥

नमः क्षत्रजित तुभ्यं विराजे ज्ञानशालिने ।

विधानां गुरवे तुभ्यं निधीनांपतये नमः ॥ ७ ॥

नमः प्रपंच दोर्दंड दैत्यदर्प विनाशिने ।

निज भक्तजनोद्दाम हर्ष प्रवर दायिने ॥ ८ ॥

नमो दंभारिमुख्याय नामैश्र्वर्याष्ट दायिने ।

अनंत दुःख संसार पारावारांत दर्शने ॥ ९ ॥

 नमो दंभाय मोहाय द्वेषायोच्चोटकारिणे ।

वशंकराय राजन्य मौलिन्यस्य निजांघ्रये ॥ १० ॥

नमो भक्तापदा हंत्रे स्मृतिमात्रार्थ दर्शिने ।

आनंदमूर्तये तुभ्यं स्मशान निलयायते ॥ ११ ॥

वेताळभूत कुश्मांड ग्रहसेवा विलासिने ।

दिगंबराय महते पिशाचाकृति शालिने ॥ १२ ॥

नमो ब्रह्मादिभिर्वंद्द पदरेणु वरायुषे ।

ब्रह्मादि ग्रास दक्षाय निःफलाय नमो नमः ॥ १३ ॥

नमः काशीनिवासाय नमो दंडकवासिने ।

नमोsनंत प्रबोधाय भैरवाय नमो नमः ॥ १४ ॥

 श्री कालभैरव स्तोत्र संपूर्णम् ॥ श्री कालभैरवार्पणंsस्तु ॥

शुभं भवतु ॥
 

काल भैरव अष्टक ( कालभैरवाष्टकम् )- Kaal Bhairav Ashtakam in Sanskrit

भगवान भैरव शिव के स्वरूप हैं। वे कलियुग की बाधाओं का शीघ्र निवारण करने वाले देवता माने जाते हैं। खासतौर से प्रेत व तांत्रिक बाधा के दोष उनके पूजन से दूर हो जाते हैं। संतान की दीर्घायु हो या गृहस्वामी का स्वास्थ्य, भगवान भैरव स्मरण और पूजन मात्र से उनके कष्टों को दूर कर देते हैं।भगवान भैरव के पूजन से राहु-केतु शांत हो जाते हैं। उनके पूजन में भैरव अष्टक और भैरव कवच का पाठ जरूर करना चाहिए। इससे शीघ्र फल मिलता है। साथ ही तांत्रिक व प्रेत बाधा का संकट टल जाता है।

 


काल भैरव अष्टकं

 

देवराजसेव्यमानपावनांघ्रिपङ्कजं व्यालयज्ञसूत्रमिन्दुशेखरं कृपाकरम् ।

नारदादियोगिवृन्दवन्दितं दिगंबरं काशिकापुराधिनाथकालभैरवं भजे ॥ १॥

 

भानुकोटिभास्वरं भवाब्धितारकं परं नीलकण्ठमीप्सितार्थदायकं त्रिलोचनम् ।

कालकालमंबुजाक्षमक्षशूलमक्षरं काशिकापुराधिनाथकालभैरवं भजे ॥ २॥

 

शूलटंकपाशदण्डपाणिमादिकारणं श्यामकायमादिदेवमक्षरं निरामयम् ।

भीमविक्रमं प्रभुं विचित्रताण्डवप्रियं काशिकापुराधिनाथकालभैरवं भजे ॥ ३॥

 

भुक्तिमुक्तिदायकं प्रशस्तचारुविग्रहं भक्तवत्सलं स्थितं समस्तलोकविग्रहम् ।

विनिक्वणन्मनोज्ञहेमकिङ्किणीलसत्कटिं काशिकापुराधिनाथकालभैरवं भजे॥ ४॥

 

धर्मसेतुपालकं त्वधर्ममार्गनाशनं कर्मपाशमोचकं सुशर्मधायकं विभुम् ।

स्वर्णवर्णशेषपाशशोभितांगमण्डलं काशिकापुराधिनाथकालभैरवं भजे ॥ ५॥

 

रत्नपादुकाप्रभाभिरामपादयुग्मकं नित्यमद्वितीयमिष्टदैवतं निरंजनम् ।

मृत्युदर्पनाशनं करालदंष्ट्रमोक्षणं काशिकापुराधिनाथकालभैरवं भजे ॥ ६॥

 

अट्टहासभिन्नपद्मजाण्डकोशसंततिं दृष्टिपात्तनष्टपापजालमुग्रशासनम् ।

अष्टसिद्धिदायकं कपालमालिकाधरं काशिकापुराधिनाथकालभैरवं भजे ॥ ७॥

 

भूतसंघनायकं विशालकीर्तिदायकं काशिवासलोकपुण्यपापशोधकं विभुम् ।

नीतिमार्गकोविदं पुरातनं जगत्पतिं काशिकापुराधिनाथकालभैरवं भजे ॥ ८॥

 

॥ फल श्रुति॥

 

कालभैरवाष्टकं पठंति ये मनोहरं ज्ञानमुक्तिसाधनं विचित्रपुण्यवर्धनम् ।

शोकमोहदैन्यलोभकोपतापनाशनं प्रयान्ति कालभैरवांघ्रिसन्निधिं नरा ध्रुवम् ॥

 

॥इति कालभैरवाष्टकम् संपूर्णम् ॥

 








No comments:

Post a Comment

निर्वाण षटकम्‌ * Nirvana Shatakam * श्री नर्मदाष्टकम

 निर्वाण षटकम्‌   Nirvana Shatakam  *   श्री   नर्मदाष्टकम Nirvana Shatakam is a wonderful creation by Shankaracharya. Nirvana Shatakam reve...